Al eerder plaatsten we op de website een leuk levensverhaal van één van de twee nog in Nederland zijnde ex. Centraal Nederland bussen, de 9229. Uiteraard kan de andere, de 6635 dan niet achterblijven………
Levensloop van de 6635 van C.N. bus via Griezelbus naar museumbus:
De 6635 is begonnen in mei 1980 in garage Hilversum van Centraal Nederland. De wagen was toen nog oranje met ruitjes tourbekleding. De wagen werd grotendeels ingezet voor tour en groepsvervoer en heel soms een versterkingsrit op de lijndienst maar dat kwam niet vaak voor.
Rond november 1986 ging de wagen naar het C.A.B. op de Cartesiusweg in Utrecht en kreeg daar een grote midlife revisie. Zo kreeg de wagen een heel nieuw interieur en werd de ruitjes bekleding vervangen door oranje stoffen bekleding. Het platte stuur maakte plaats voor een knikstuur en de kleine filmkast werd een grote filmkast. De verstelbare ruggen van de stoelen werden vastgezet en zijn oranje kleur van de carrosserie maakte plaats voor geel met 2 kleuren blauw.
Nieuw in frisse kleuren kwam de 6635 in 01-1987 terug op de weg en ging nu rijden vanuit Wijk bij Duurstede op de lijnen 40 en 41. Medio 1992 verkaste de wagen naar Rhenen en ging daar o.a. veel op lijn 199 rijden.
Vanaf 01-07-1993 werd toerbedrijf Bolderman in Veenendaal bij C.N. in gelijfd en was de 6635 regelmatig bij Bolderman op het terrein te vinden.
Op 28-05-1994 nam de 6635 afscheid van C.N. en ging vanaf 29 mei bij Midnet rijden……ook nu bleef zijn standplaats schommelen tussen Rhenen en Veenendaal. In A.D.V. autobuskroniek kom ik nog een aantekening tegen dat Bolderman de 6635 officieel per 01-06-1995 van Midnet gehuurd had.
Op 02-07-1996 komt er een eind aan de loopbaan bij het O.V. en werd de 6635 afgevoerd naar Clean Service in Veenendaal de Klomp.
Daar staat de bus maar even en wordt gekocht door John Windau uit Rotterdam die van de bus een camper wil gaan maken (1996) maar zover komt het niet. De bus gaat door naar Stichting Bever in Scheveningen in september 1997 waar hij als Beverbus 2 dienst gaat doen. Hij zou hier opgeknapt gaan worden en excursie’s gaan rijden. Inmiddels dient de Z.O. 6662 zich aan als museumbus (bij Peer Baltus) en om geen doublure te hebben werd de 6635 andermaal afgevoerd. Per 21-06-1998 gaat de bus naar Milot in Heinenoord en het verhaal wil (ik weet dus niet of dit klopt maar misschien weet iemand dit) dat de bus daar vervoer voor havenarbeiders heeft gereden tussen Rotterdam en Antwerpen. Ook dit is geen lang leven beschoren geweest en de wagen wordt weer verkocht op 29-01-1999, nu aan een theater groep die er een rijdende spookbus van maakt, de Griezelbus. De bus rijdt 3 jaar als Griezelbus maar dat blijkt ook geen succes te zijn. Eind december 2001 komt de bus, die gedurende zijn Griezelbus bestaan op het terrein van Milot verbleef, nu weer stil te staan en wordt op 7 mei 2002 aangekocht door Willem ter Wee (chauffeur ex. C.N. Hilversum) en zijn zoon Wouter. De bus werd gestald nabij Piershill op de Zuidhollandse eilanden en in de stallingsloods aldaar werd een begin gemaakt met het herstel van de bus. Een poging de bus nu het herstel en de revisie te geven die hij verdiend strand helaas voor de zoveelste keer en de bus gaat op 15-01-2011 naar Stichting Youngtimerbus toe in ter Aar in de hoop daar een beter leven te gaan krijgen. Doordat Wesley en zijn cornuiten nog heel veel werk hebben staan in de vorm van M&K 61, M&K 182 en B.B.A. 438 mocht ook dit helaas niet gaan lukken en gaan weer verkaste de 6635. In een allerlaatste poging, de unieke bus van Centraal Nederland niet verloren te laten gaan, ondernam Wouter van Beek van Stichting BRAM- Amsterdam actie en nam de bus van Wesley over eind 2017. Daarmee is de 6635 nu het broertje geworden van de 9229 en zijn beide C.N. bussen nu in één Stichting terecht gekomen. Sinds die tijd wordt er nu heel hard aan deze bus gewerkt en moet het uiteindelijk herstel nu wel te gaan slagen. We houden u op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen…….en……al zal het nog even duren, we hopen dat de 6635 weer net zo mooi wordt als hij ooit na zijn facelift is afgeleverd. De 6635 zal terug gerestaureerd gaan worden in zijn facelift uiterlijk (geel- blauw). Het terugbouwen van de kleine filmkast en het vervangen van het knikstuur maken de totale revisie té kostbaar.