Wim Vervenne (Particulier) GVB 245


Museumbus GVBA 245

Deze bijzondere museumbus was de eerste geledebus in Nederland voor het Gemeente Vervoersbedrijf in Amsterdam.
Van deze wagens zijn er ooit twee gebouwd, de 245 en de 246.

De wagens zijn eind 1956 gebouwd, gelijk met de GVB serie 225-244, die qua model vrijwel gelijk zijn. Het front is helemaal gelijk en de 245 is in feite de verlengde versie van de 244.

De 245 kwam op 16 januari in dienst bij het GVB in Amsterdam en was bij aflevering uitgerust met een conducteursstoel in de aanhanger.
De oorspronkelijke kleur was donkerblauw met beige rond de ramen.
Bij aflevering hadden beide wagens een ZZ kenteken (voor de 245 was dat ZZ-03-87) wat aangaf dat het een bijzondere bus was.
Op 10 januari 1963 zijn beide kentekens vervangen door een XB kenteken (245 kreeg XB-07-69).

Het merk was A.E.C.- Kassbohrer en de carrosserie was van Verheul uit Waddinxveen.
De motor heeft 150 pk, hij heeft 47 zitplaatsen en 108 staanplaatsen.
Het gewicht is 14030 kilo. De nieuwwaarde was in 1957 fl 120.000,00

Midden 60-er jaren kregen beide wagens een revisie waarbij ze lichtblauw werden en tevens verbouwd werden als eenmanswagen. Hierbij kwam de conducteursstoel in de aanhanger te vervallen en werd de elektrische bedrading aangepast voor bediening door de chauffeur vanuit de cabine.
Op 7 juli 1972 sneuvelde de 246 als eerste en werd met een groot aantal defecten aan de kant gezet voor sloop.
Museumbus 245 zou langer blijven rijden en werd op 18 januari 1975 uit dienst genomen.

De wagen werd kort daarna verkocht aan een bevriend particulier die de wagen in eerste instantie een buitenstalling gaf in Amsterdam (Rietlanden). Later werd een overdekte stallingsplek gevonden bij de B.B.A. in Oud Gastel. Na wat omzwervingen vond de 245 uiteindelijk per 20-12-1982 onderdak bij Stichting MUSA in Amsterdam Oost maar tot een daadwerkelijke restauratie is het helaas nooit gekomen.
In 2006 werd de stallingsruimte van de MUSA (de voormalige G.V.B. garage Oost aan de Oranje Vrijstaatkade) helaas gesloopt door nieuwbouw plannen van de Gemeente Amsterdam en werd de MUSA ontmanteld. Alle MUSA bussen moesten verkassen en vonden een nieuwe eigenaar, zo ook de 245.
De huidige eigenaar, Wim Vervenne, nam de bus over van de MUSA. Omdat het niet echt makkelijk is zo’n lange bus ergens onder te brengen sloeg de bus opnieuw aan het zwerven om en nabij Rotterdam doch uiteindelijk is het gelukt de oldtimer eind 2015 definitief onderdak te bieden bij het Haags Busmuseum in Denhaag.
Daar staat de oldtimer nu gestald en er zijn vergevorderde plannen sinds 2016 de wagen aan te gaan aanpakken voor restauratie. Het lange tijd buitenstaan heeft de wagen uiteraard geen goed gedaan. Net toen de restauratie daadwerkelijk zou gaan aanvangen moest het Haags Busmuseum echter haar deuren gaan sluiten aan de Binckhorstlaan in Denhaag. Ook dit museum moest plaats gaan maken voor nieuwbouw plannen, ditmaal van de gemeente Den Haag. Ook de 245 verhuisde weer mee en staat nu op een tijdelijke locatie opgeslagen tot dat het Haags Busmuseum een definitief nieuw onderkomen heeft.……We houden u op de hoogte…….

Wim Vervenne en Peter van Cootwijk

 

 

[Best_Wordpress_Gallery id=”6″ gal_title=”de 245 bezig uit het beginjaar 1957″]

 

Nieuw vervoersmiddel GVB in Amsterdam, 1957.www.facebook.com/oudamsterdammer

Geplaatst door Oud Amsterdam op maandag 9 maart 2015