Van Centraal Nederland bus via Midnet- Connexxion en Politiebus tot Museumbus
Op 6 april 1982 begon onze bus zijn loopbaan. Na de opbouw werd hij door Den Oudsten in Woerden afgeleverd aan busmaatschappij Centraal Nederland, gevestigd in Aalsmeer, alwaar hij op 19 april in dienst kwam. Hij maakte deel uit van de serie 9225-9273.
Vanuit deze vestiging deed de wagen tot 1991 dienst in de gele kleur met grijze schortplaten.
In de 90-er jaren ondergingen veel MB 200’n van Centraal Nederland een uitgebreide facelift (levensduur verlenging) bij het Centraal Autoherstel Bedrijf in Utrecht (C.A.B.) en ook onze 9229 ontkwam daar niet aan.
Op 27 februari 1991 werd de wagen binnen genomen bij het C.A.B. en ontdaan van zijn kleine filmkast, van zijn bekende rode skai stoffering en van zijn platte stuur.
De carrosserie werd gereviseerd en totaal geschilderd en ook het interieur werd compleet vernieuwd.
Compleet met grote filmkast (hoge pet), met een mintgroen stoffen interieur, met twee kleuren blauwe schortplaten en met een geknikt stuur verliet de 9229 op 17 april 1991 het C.A.B. in Utrecht om aan zijn tweede leven te gaan beginnen.
Dat deed hij nu vanuit de vestiging in Uithoorn (en soms ook vanuit Hoofddorp) want de oude Maarse & Kroon vestiging in Aalsmeer had in 1990 inmiddels haar poorten gesloten.
Tot aan de opdeling van C.N. in 1994 zou de 9229 in de Haarlemmermeer blijven rijden.
Op 29 mei 1994 werd Centraal Nederland opgesplitst in Midnet en in N.Z.H. en bij de materieel verdeling tussen de twee bedrijven kreeg de 9229 Midnet- Nieuwegein toebedeeld als werkgebied waarbij de wagen reed op alle lijnen, gereden vanuit de vestiging Nieuwegein. Daarbij kwam de wagen nog steeds in Amsterdam, maar nu als lijn 120.
Midnet heeft maar kort bestaan en op 10 mei 1999 werd Midnet opgenomen in het nieuwe bedrijf Connexxion. De 9229 bleef in Nieuwegein rijden doch was met 17 dienstjaren inmiddels bijna aan het einde van haar loopbaan gekomen. Nog slechts een jaar zou hij voor Connexxion blijven rijden en ging in mei 2000 terzijde.
Hij werd zoals veel andere MB 200’n niet voor export naar het buitenland verscheept doch hij werd aangekocht door de regio Politie in Arnhem die er een mobiele politiepost van maakte. Totaal verbouwd als Politiebus, waarbij een deel van zijn mintgroene interieur plaats maakte voor een keukenblok, een meldcentrale, en twee heuse arrestantencellen, werd de bus als zodanig ingezet in de regio Arnhem tot dat de Politie hem na nog eens 11 dienstjaren aan de kant zette.
Gelukkig werd deze bijzondere bus hierbij niet gesloopt en de bus kreeg zijn eerste museumstatus bij de Stichting MB 200 van Peer Baltus in Hippolytushoef (vanaf 18 maart 2011). Deze heeft als een goed huisvader voor de oldtimer gezorgd en er ook voor gezorgd dat de wagen in maart 2013 een gereviseerde motor kreeg (herstel van een koppakking). Peer had echter een hele vloot aan MB 200’n staan die ook zijn aandacht vroegen en wilde de 9229 graag over doen aan een museumgroep, maar met dié verstande dat de wagen voor het museum behouden bleef en goed verzorgd zou gaan worden.
Hierbij kwam Stichting BRAM in beeld die rond om Amsterdam en omstreken opereert wat ook jarenlang het inzet gebied van de bus is geweest. Twee oud Centraal Nederland chauffeurs van Amstel 3 (Henny Tuite en Peter van Cootwijk), die jarenlang met veel plezier op dit type bus hebben gereden, besloten de wagen van Peer over te nemen en hem onder dak bij BRAM te gaan brengen. De eerste contacten met Peer Baltus voor de aankoop gaan terug naar 1 juli 2014 en op 18 juli volgde een bezoek aan de bus en een kleine proefrit. Op 14 november werd de bus daadwerkelijk van Peer Baltus overgenomen waarmee BRAM nu ook een Centraal Nederland bus in haar verzameling heeft.
Op 24 januari 2015 is het herstel als museumbus begonnen door zijn Politie interieur geheel te verwijderen. Geleidelijk aan is de wagen weer terug gerestaureerd tot de uitvoering van na zijn facelift (dus met hoge pet, met mintgroene stoffen bekleding en met een geknikt stuur). Alle zittingen, rugleuningen en kopsteunen zijn helemaal opnieuw gestoffeerd en alle separatieschotten zijn ook weer in de goede kleur hersteld.
Ook de carrosserie is weer in de vertrouwde gele kleur teruggebracht. Na het herstel van het chassis (balken en kruisstukken) is de bus op 7 augustus 2020 bij de R.D.W. ter keuring aangeboden ter terug keuring van vrachtwagen naar bus. Na deze keuring heeft de R.D.W. de tenaamstelling weer aangepast en gaat onze 9229 weer door het leven als bus. Inmiddels is de bus geslaagd voor zijn A.P.K. en is na bijna 7 jaar het herstel van de bus afgesloten. De 9229 is weer terug op de weg…….ruim 28 jaar nadat de laatste C.N.-bus van de weg verdween.
Inmiddels is de bus dus 40 jaar oud. Henny en ondergetekende hopen op een fijn leven voor deze oldtimer bij Stichting BRAM.
We beseffen met de restauratie van de 9229 een unieke bus te hebben hersteld…….het is de enige bus in Nederland die als Centraal Nederland bus rijdbaar is, het is dan ook de enige bus in Nederland die met zijn mintgroene stoffen interieur overgebleven is van het eens zo grote facelift project van Centraal Nederland en het is de enige bus die de combinatie Wilson versnellingsbak met retarder heeft. Een bus dus om echt trots op te wezen. We hopen nog vele jaren veel plezier te hebben van deze mooi gerestaureerde bus. De 9229 zal geen commerieël vervoer meer gaan rijden maar ingezet gaan worden voor excursie’s met belangstellenden en donateurs. Ook is het mogelijk de bus beperkt in te zetten voor gepensioneerden en huwelijken. Voor meer informatie neemt u contact op met Henny of met Peter.
Henny en Peter